tisdag 6 maj 2014

Bra 5:2-mat!

Jag hatar att laga mat. Tycker att det är så jävla omständigt, jobbigt, tråkigt och svårt. Om jag fick önska mig vad jag ville skulle jag önska mig en personlig kock, som kom med god, nyttig färdiglagad mat åt mig, varje dag. Livet ut! Jag är en hejjare på att köpa kvällsbilagor med recept som ska vara lättlagat och gott. Det står så i alla fall, i rubriken.
Ja det kanske är lättlagat, FÖR DOM SOM KAN LAGA MAT! Jag är idiot på matlagning och kör man 5:2 är det om möjligt ännu svårare.
Så nu vill jag dela med mig av något idiotenkelt. Det behövs knappt något annat än en kastrull och en kniv.
30 g fetaost som jag bara smular.
5 g rödlök (Det är så lite kalorier i den lilla mängden man har till en tallrik sallad men det brukar landa på ca 5 g vilket ger typ 2 kcal, så petnoga behöver man inte vara, men ska man vara mathitler så ok, 5 g rödlök).
60 g färdig sallad på påse, bara att lägga på tallriken. Sköljd och klar. Tack Ica.
1 avocado
100 g räkor, färdigskalade på påse såklart som jag bara tinar under hett vatten.
1 kokt ägg.
Det enda som tar tid är att koka ägget. 8 minuter typ. Och under tiden ägget kokar hinner man fixa resten. Till och med jag klarar av detta och det är supergott och enkelt. På riktigt enkelt. Hela maträtten ger ca 350 kcal. Och då är det på "riktig" fetaost. Där kan man givetvis spara in på kalorierna om man vill. Avocadon var ganska liten, ca 50 g ätlig del. Lite citronsaft är gott på räkorna. Inget jag har vägt och räknat ut hur många kalorier det är i 1 tsk pressad citron dock, där går liksom gränsen för mig i alla fall.
Happy tuesday!

måndag 5 maj 2014

Verkligheten som speglas i en högglansig köksö.

Ni vet när man nästan är klar med sitt pass, man känner sig redan 10 kg lättare, starkare än någonsin, magen känns platt och rumpan stenhård. Man känner sig Heidi Klum, ett flaggskepp för Victoria Secret. Så tittar man upp, ser sin spegelbild reflekteras i de högglansiga täckskivorna på köksön. Och jag kan inte göra annat än att skratta. För i spegelbilden var det ju ingen fashionshow från Victoria Secret, snare en reklamkampanj från michelin däck. Men å andra sidan är jag ju inte i mål än. Så keep going och happy monday!

måndag 28 april 2014

Steg 2.

Gör mig redo inför att starta steg 2: kroppskontroll.
I min matdagbok har jag på första sidorna skrivit upp de vanligaste livsmedlen jag äter, samt hur många kcal det är i per 100g, och endel per 10g eller 50g, beroende på vilket typ av livsmedel det är och hur mycket jag normalt brukar äta av det. Då blir det enkelt att snabbt räkna ut kalorier per portion och inte heller så jobbigt att kolla upp varje livsmedel för sig.
Jag har också kommit till steg 2 i min träning av Olga Rönnbergs bok och ska om några minuter köra mitt första träningspass därifrån. Nu ska jag börja använda hantlar och hoppas på jobbig träningsvärk i morgon!
Veckan som gått har varit trög. Mina små människor har haft magsjuka och en släng av förkyldning också för säkerhets skull. Endast 1 träningspass genomfördes förra veckan, men jag vägde i fredags 78.3. Det bevisar att kroppen också behöver vila ibland för att återhämta sig och reparera. Jag höll maten efter ordning så jag är nöjd med ca 0.5 kg ner på vågen.
Jag följer Olga Rönnberg på facebook och instagram, där hon lägger ut många före och efterbilder på de mammor som kör efter hennes PT online-tjänst, (men också en del från dem som kör efter boken) och en del bra träningstips och pepptalks. Det är otroligt inspirerande att se dessa foton så jag rekommenderar att följa henne där om man som jag behöver en spark i arslet då och då. Hon skrev för en tid sedan i stil med: är du trött på träningen och känner samma sak i kroppen, så ta en vecka "ledigt". Helt ledigt från träningen. En vecka kan ofta motivera mer än att vara bångstyrig och köra på ännu hårdare. Jag håller helt med henne och förmedlar gärna tipset vidare, dock tycker jag att man skall vara igång med sin träning ordentligt och ha rutin på det, så att det faktiskt blir en motivation, snarare än en ursäkt att inte träna som man gärna kan hitta på i början.
Nu kör vi första passet! Heja heja!

fredag 11 april 2014

Du vet att du blivit äldre när du...

(Observera att jag skrev äldre, inte gammal. Däri ligger en stor skillnad).

1. Du upptäcker att du kisar och gör fula grimaser med ansiktet, liksom drar bak öronen, höjer kinderna och visar hela garnityret när du anstränger dig så in i helvete för att se vad det står därborta på löpsedeln (ca 10 meter bort). Du vet att du eventuellt behöver uppsöka en optiker, men NEJ! Du är fortfarande i förnekelsestadiet och troligtvis kommer du inte ur det förrän du inte ens ser vad det står i tidningen du har framför dig på köksbordet.

2. Du sitter i ett typiskt väntrum, där det ligger tidningar på bordet och du slänger en blick på dem för att se om något fångar ditt intresse. En av tidningarna har stora rubriker: recept på påskens godaste tårta, och givetvis är det bilder på massor av bakverk och tårtor. En av dem ser särskilt smaskig ut. Du sträcker dig efter din väska för att ta upp penna och papper, som du naturligtvis alltid har med dig, för att skriva av receptet.
När du har tidnigen i din hand, och läser tidningens namn: "Allers", får du en snabb minnesflashback. Du är ca 10 år tillbaka i tiden, sitter på stranden med din typ, mormor, mamma eller farmor, och hon tar ur picknickorgen fram en tidning och penna för att lösa korsord, och tidningen är just "Allers" och du tänker, fy fan vilken dålig tidning. Bara en jävla massa recept på 48 olika småkakor och 50-åriga kärringar som har problem med klimakteriet som skriver till "fråga doktorn". Du tänker; när jag läser Allers, då vet jag att jag blivit gammal!
När denna flashback är över, släpper du tidningen omedelbart, ser dig lite generat omkring, funderar på om du nästa gång du ser dig i spegeln har kort permanentat hår, gärna med lite lila inslag i också.  Som för att känna efter lite tar du dig för håret och reser dig ur soffan, och kliver ut ur väntrummet...

3. Du vaknar, tittar på klockan. Hon är 03.48 och du försöker minnas slutet på filmen. Såg jag slutet på filmen? På TV:n är det myrornas krig, vilket vittnar om svt1 och svt2, vilket redan där är ett tecken på att ditt val av tv och film är.. ja, äldre. Hursom helst, du vänder på dig för att stiga upp och återgå till sovande tillstånd, fast i sängen. Det är då du känner det. Stelheten i rygg och axlar. Satan, du får ta dig upp stegvis, som en stel robot, som liksom hakat upp sig och rycker och hackar sig upp till sittande position, och sedan slutligen, upp på fötterna. Men det är ju så, efter drygt en halv natt på soffan, får vi äldre lida lite med våra äldre, lite tröttare kroppar.

4. Du är ute och shoppar. Kanske inte efter något särskilt, bara vill förnya garderoben lite. Du är inne på de stora kedjorna som HM, KappAhl, lindex, Vero Moda, MQ, ja ni vet. Alla dessa kedjor har ju både utpräglade modekläder och ett basicsortiment. Du går och drar i någon tunika som har alla färger du kan tänka dig i ett snyggt paisleymönster. Ett par jeans i senaste tvätten, dessutom ser de ut att redan vara riktigt rejält använda för de är trasiga både här och där.  Men du tänker att va fasen ska jag köpa ett par trasiga jeans för 999 spänn för som redan är trasiga?! Och en tunika i all världens färger. Du vet att det är högst modernt, men du har också varit med såpass många decennier att du vet att plaggen lika snabbt är ur modet... du kommer hem med en helsvart tunika, med matchande svarta hela jeans.

5. Ecco. Behöver egentligen inte vidare förklaring, när det står ett par eccoskor i hallen vet du med säkerhet att du blivit äldre. Komfort före stil är mer ditt motto än stil före komfort. Men var glad att det än så länge bara är komfort före stil, inte komfort och ingen stil alls. Det får du vänta med tills du blivit gammal.

Fredagsrapport

Fredag och vägning! Nja, + - 0 idag. Hurra! 
Vissa veckor vill bara kroppen inte, och det är ok, man är inte på topp jämt. Dessutom är jag inne i mensveckan, vilket vi kvinnor måste dras med varje månad som påverkar både humör, ämnesomsättning, fettförbränning och svullnad i kroppen.  

Men det är ju inte så mycket att göra åt, gilla läget och påt igen! 
Happy Friday!

måndag 7 april 2014

Börja dagen på rätt sätt.

Det gäller att börja dagen i rätt riktning, då är det lättare att hålla den riktningen hela dagen. Så att man inte tar avfartsväg till Göteborg det första man gör! För er som läst tidigare blogginlägg vet vad jag menar med Göteborg.
Ännu bättre är det om man kickar igång hela veckan med en riktigt bra måndag, så att resten av veckan blir i samma goda anda!
I alla fall funkar detta för mig, och ibland när jag känner för att dra täcket över huvudet och låtsas som att jag inte alls borde träna, eller bara skita i allt ihop och köpa 2 liter coca cola o hälla i mig allt på en gång via en tratt, rätt ner bara! Då tänker jag, fredag morgon är det dags  för vägning. Och det finns inget så tillfredställande som när vågen visar nedåt.
Då är det inte svårt alls att slänga sig över träningen och köra 110%

Happy monday!

lördag 5 april 2014

Fredagsrapport. På en lördag. Igen.

I dryga 2 veckor har febern, nezeril, noskapin och alvedon legat och hovrat som en dimma över vålösundsvägen.

Jag är så evinnerligt trött på snor, träning som blir upphackad och en energinivå som är lika med noll. Och maten? Det har inte varit enbart grönsallad, men jag har inte heller hällt i mig godis. För febern försvinner faktiskt inte bara för att jag äter choklad, det enda som händer är att jag blir förbannad på mig själv för att jag ätit onödiga kalorier.

Så denna vecka har jag kört all in. Vilket resulterat i att vågen stannade på 79.2.
HEJ DÅ 80-STRECKET!
Jag vill aldrig mer se en 8:a som första siffra på vågen. Är så jävla trött på att traggla på 80-något så nu ser jag fram emot att bråka med 70-strecket ett par månadee framöver.

Det är också dags för en bild igen. Vilket kommer inom några dagar.
Nu hoppas jag på friska veckor så jag gott och väl når mitt nästa delmål, vilket är 75, innan slutet av juli.
Förhoppningsvis kan jag bocka av det delmålet redan innan sista juli.

Happy lördag! :)