Jag skapade en blogg, mer eller mindre i samma stund jag kom hen från bb, med inte bara en ny liten bebis utan två!! Hur tänkte jag då?
När fan hade jag tänkt att hinna blogga? Som till synes så hann jag inte med särskilt mycket av den varan. Två små nya liv, hund och ett husbygge tog all tid och energi, och den lilla tiden som blev över hade jag ingen större lust att hänga med näsan över en dator. Ja, i min familj har vi fortfarande dator, inte någon fancy surfplatta.
Så dum jag var, trodde jag att jag var någon slags superwoman när jag i min enfald intalade mig att jag skulle hinna med allt detta?
Nåväl. Antagligen är jag något överkaxig nu när jag i skrivandets stund tycker att jag har lite tid över att faktiskt blogga på mer regelbunden basis. Sanningen är att enda anledningen till att jag har tid att skriva detta inlägg är att jag är ute och går med hunden.
Arma människor. Vi lär oss visst aldrig!
På snar återseende, hoppas vi!
Tänkta tankar och outtalade meningar om det nya livet som mamma.
torsdag 4 juli 2013
Ärligt, va fan hände?
torsdag 27 juni 2013
kärnfamilj -en klassfråga?
Vad händer när två blir tre, eller rentav fyra eller fem på en gång. Vad händer med mannen och med kvinnan? dom är inte längre bara där för varandra, dom lever enbart för den nya familjemedmmen. All den där tiden de hade förr förr är inte längre deras tid. All den där tiden de hade att rå om varandra, laga mat, ta ett glas gott vin, sova länge på mornarna, åka och veckohandla tillsammans, är utbytta mot findus matlådor och snabbmakaroner, tidiga mornar med bebisskrik som väckarklocka, och veckohandlingen består av att så fort som möjligt slänga ner det viktigaste i korgen och dnabbt som fan ta sig ut därifrån.
Ja det tro fan det att man blir trött på sin partner, den är ju bara ivägen inte sant?
Dessutom börjar man irritera sig på småsaker. han tugggar för högt, andas för tungt, grymtar när han tittar på TV, ja osv. Man undrar, hur ska jag ha tid för min man om jag inte enshar tid för mig själv? Ungen tar ju ALL tid i världen!
Men så efter några månader får man lite rutin på saker och ting. Ungen kanske sover bättre om natten, vilket är den stora anledningen till att man ser dagens ljus på ett annst sätt. Och man kanske börjar se sin karl på ett annat sätt. Eller så ser man honom igen helt enkelt. För att man fått sov några xtra timmar kanske, eller för att man faktiskt har unnat sig att lämna bort barnen en eftrrmiddag för att gå och klippa av sig den sorgliga ursäkten till hår man haft i en knut på huvudet senaste halvåret.
Och helt plötsligt ser man sin karl i ett nytt ljus för att man mår lite bättre själv!
Grattis! Du har klarat första etappen av ert nya liv. Men sen då? Hur ska man få liv i lustan igen? hitta tillbaka till man och kvinna?
Att unna sig att åka iväg tillsammans är något man borde få på remiss. "Res två ggr per år i minst 4 dagar. upprepa behandlingen om inte full effekt uppstår". Ordinerat av doktorn till alla småbarnsföräldrar de första tre åren.
Men tyvärr ser ju verkligheten inte ut så. Alla kan inte resa iväg på tu man hand två gånger om året för att blås liv i kärleken, och hålla den vid liv. dels är det en ekonomisk fråga, och för en del saknas säkert det sociala nätet också.
Och det är nästan en omöjlighet att ta en paus när man är hemma, även om man säger att man ska det. Man måste bort. Måste!
Så de som inte har råd att ta en timeout... vad gör dem?
Går isär. För man orkar inte. I alla fall gör många det.
Kärleken har tydligen ett pris i alla fall.
Ja det tro fan det att man blir trött på sin partner, den är ju bara ivägen inte sant?
Dessutom börjar man irritera sig på småsaker. han tugggar för högt, andas för tungt, grymtar när han tittar på TV, ja osv. Man undrar, hur ska jag ha tid för min man om jag inte enshar tid för mig själv? Ungen tar ju ALL tid i världen!
Men så efter några månader får man lite rutin på saker och ting. Ungen kanske sover bättre om natten, vilket är den stora anledningen till att man ser dagens ljus på ett annst sätt. Och man kanske börjar se sin karl på ett annat sätt. Eller så ser man honom igen helt enkelt. För att man fått sov några xtra timmar kanske, eller för att man faktiskt har unnat sig att lämna bort barnen en eftrrmiddag för att gå och klippa av sig den sorgliga ursäkten till hår man haft i en knut på huvudet senaste halvåret.
Och helt plötsligt ser man sin karl i ett nytt ljus för att man mår lite bättre själv!
Grattis! Du har klarat första etappen av ert nya liv. Men sen då? Hur ska man få liv i lustan igen? hitta tillbaka till man och kvinna?
Att unna sig att åka iväg tillsammans är något man borde få på remiss. "Res två ggr per år i minst 4 dagar. upprepa behandlingen om inte full effekt uppstår". Ordinerat av doktorn till alla småbarnsföräldrar de första tre åren.
Men tyvärr ser ju verkligheten inte ut så. Alla kan inte resa iväg på tu man hand två gånger om året för att blås liv i kärleken, och hålla den vid liv. dels är det en ekonomisk fråga, och för en del saknas säkert det sociala nätet också.
Och det är nästan en omöjlighet att ta en paus när man är hemma, även om man säger att man ska det. Man måste bort. Måste!
Så de som inte har råd att ta en timeout... vad gör dem?
Går isär. För man orkar inte. I alla fall gör många det.
Kärleken har tydligen ett pris i alla fall.
onsdag 26 september 2012
Prestige?
Så var det då dags, för pojkarnas dop! Joel och Gabriels första fest! Vi visste hela tiden att vi ville hålla dopet ombord på Christine af Bro. Fint att döpa pojkarna till sjöss. Sedan var det ju det här med tillställningen efteråt. Mat? Kaffe? Tårta? Vad ska man bjuda på? Och framförallt, vilka ska man bjuda? Hej och hå och hoppsan, vi blev visst ca 60 personer. Men när vi ändå är igång och ställer till med kalas så kör vi rubbet. Mat, kaffe, fest efteråt, nya kläder till boysen och det fiffas och grejjas till varje pris inför den stora dopdagen! Och jag är inte ens troende. Men det är då ta mig fan lika prestigefyllt med dop som med att föda. Så stort som möjligt, så spektakulärt och påkostat som möjligt, och fint ska det vara. Jag rycks med och rynkar på näsan åt mig själv när jag hör om andra dop, med hyrda dopklänningar och kaffe i församlingshemmet, för att jag tycker det är... Ja vad tycker jag? Inte bra nog? Det är ju själva handlingen som spelar någon roll, inte vartifrån dopklänningen kommer ifrån. Men ibför Gud och alla människor, det är så svårt att inte ryckas med i detta prestigejagande. Alla vill vi vara odd-mollymammor, men lets face it. Jag är inte mer än eb HM basic-morsa som gör sitt allra bästa. Och jag älskar inte mina söner mindre för det.
Och med dom visdomsorden ska jag packa upp mitt trötta arsle till sängen, så jag i alla fall kan likna en odd molly-morsa, i alla fall på håll!
Och med dom visdomsorden ska jag packa upp mitt trötta arsle till sängen, så jag i alla fall kan likna en odd molly-morsa, i alla fall på håll!
onsdag 12 september 2012
Rapport från vardagslivet
När det är fel färg på fogarna så rasar hela världen runt omkring mig.
Yepp, två nyanser för mörk fog har förstört mitt liv.
Så är det när man är tvillingmamma, har en hund, samtidigt som vi bygger hus, altan, balkong, allt på samma gång, hinner inte allabeslut diskuteras, utan en del saker bara blir.Så vårt fatastiskt snygga ljusgrå golv, har nu mörkgrå fogar, när det skullevara vita. Golvet är nu ett fantastiskt fult golv. Tänk vad två nyanser av grått kan vara så betydelsefullt.
Ja, gott folk, jag har mage att klaga. Trots att jag sitter här med två välskapta fina
pojkar, och jag har allt jag kan önska mig, så är jag fortfarade pissed off(!!!) över de extremt fula fogarna på vårt annars så snygga golv.Jag är nästan så arg att jag vill äta vitt bröd, ta en cigg eller hälla i mig en
påse godis.
Men ack så fel det vore att ge vetedegen ett övertag. Så jag fortsätter att sitta här och gnissla tänderna, tar en titt då och då på det fula golvet och konstaterar: näe, det är fortfarande ASFULT och fortsätter att gnissla lite till....
Yepp, två nyanser för mörk fog har förstört mitt liv.
Så är det när man är tvillingmamma, har en hund, samtidigt som vi bygger hus, altan, balkong, allt på samma gång, hinner inte allabeslut diskuteras, utan en del saker bara blir.Så vårt fatastiskt snygga ljusgrå golv, har nu mörkgrå fogar, när det skullevara vita. Golvet är nu ett fantastiskt fult golv. Tänk vad två nyanser av grått kan vara så betydelsefullt.
Ja, gott folk, jag har mage att klaga. Trots att jag sitter här med två välskapta fina
pojkar, och jag har allt jag kan önska mig, så är jag fortfarade pissed off(!!!) över de extremt fula fogarna på vårt annars så snygga golv.Jag är nästan så arg att jag vill äta vitt bröd, ta en cigg eller hälla i mig en
påse godis.
Men ack så fel det vore att ge vetedegen ett övertag. Så jag fortsätter att sitta här och gnissla tänderna, tar en titt då och då på det fula golvet och konstaterar: näe, det är fortfarande ASFULT och fortsätter att gnissla lite till....
tisdag 21 augusti 2012
Morgonrutinen med tvillingar och hund i ett hus på 40 kvm...
är inte det lättaste kan jag meddela!
Barnen vaknar och är hungriga, det är ljust ute och klockan kanske runt 08:00. Jobbigt. Mamma är trött. Mamma är ingen morgonmänniska. Vet egentligen inte om jag kan räknas till kategorin människa över huvud taget på morgonen faktiskt..
Men barnen räknas till kategori vrålhungrig bebis, så i med en varsin flaska i munnen på dem och hoppas, hoppas, hoppas att dom somnar om. Det funkar i 3 fall av 10 så oddsen är emot mig... Men som alla mornar hoppas jag att mina odds ska förbättras.
En bra morgon vaknar dom igen runt 09:30. Och ok då, vi går väl upp då!
Vi bor i en liten renoverad sommarstuga, som är under utbyggning, men än så länge får vi hållas i gamla delen, som på nedervåningen består av ett kök och ett litet rum. Till övervåningen tar man sig genom en extrembrant trappa, en "lofttrappa" typ. Brant som den värsta stegen så det är inget man gärna springer i med bebis i famnen. På den fantastiska övervåningen finns ett och ett halvt rum! Ett rum får vår säng plats i, och det andra en spjälsäng och ett skötbord. Kan lika gärna elda upp spjälsängen, för ingen bebis vill sova där i alla fall.
Nä, här sover vi hela högen i sängen (utom hunden, fast i vissa undantagsfall sover även hunden där).
Ok, barnen är vakna, -igen. Hunden är kissnödig. Mamma är fortfarande AStrött. Zombieaktigt tittar jag mig omkring, tar mig i kragen, tar en bebis i famnen och smyger försiktigt nerför "trappan". Den andra bebisen inser att den är ensam och skriker, skyndar mig att lägga bebis 1 i babynestet i soffan, skyndar upp för att hämta bebis 2, när bebis 1 upptäcker att han är själv på nedervåningen, och skriker.
Väl nere är de lite mer nöjda över situationen, hinner jag blanda mer välling och så in i truten! Släpper ut hunden på gården för en snabbkiss, rusar upp på övervåningen för att hämta termosar och välling och avfallshink. Termosar med kokat, fingertoppsvarmt vatten är ett måste om man bor på två våningar med en mördartrapp. Avfallshinken kallar vi den gamla youghurthinken vi alltid har med, den är till för vällingspill och för att hälla ut vattnet i när vi rengör flaskorna.
Den måste ner varje morgon, för det luktar inte hallon om den står en hel dag med gammal välling.
Fan, barnen missnöjda igen, har "tappat" flaskan, bullar upp med en extrafilt samtidigt som jag försöker få på mig lite kläder.
Ut i köket och på med kaffe, göra en smörgås i förbifarten innan något barn är missnöjt och behöver lite tillsyn igen. Äter smörgåsen i farten medan jag ställer i ordning vagnen, som ofta är utspridd överallt. Chassit i bilen, liggdelarna i nybygget. Fan! Hämta nycklarna till nybygget, hämta liggdelar, när jag är tillbaka på framsidan slänger jag en blick in på tvillingarna. Den ena äter lugtn och den andra har vrålpanik. In och trösta! Halva vagnen på plats i alla fall.
Tar en tugga på smörgåsen och provar att lägga ner min något lugnare son. Det funkade sådär... men inte så hystersik att jag inte hinner springa ut i bilen, slita ut chassit och slänga på liggdelarna.
Klär mig färdigt och gör i ordning skötväskan. Notera att jag klär mig klart EFTER att jag hämtat chassit i bilen.
Tar bebis nr 1, byter blöjan och klär på kläder, samma procedur med bebis 2 och bara hoppas hoppas hoppas återigen att ingen får ett hysteriskt gråtanfall när det läggs ner i babynestet igen.
Måste fylla på termosen, och måste ha rätt tempererat vatten så jag står vid diskbänken som värsta bartendern och häller upp kokande hett vatten, och fyller på med kylt kokat vatten, skakar termosen för att blanda, häller ut lite över fingern. Det blir ALDRIG bra på första föröket. Blandar lite till, och gör två flaskor välling på en gång, som färdknäpp!
Lägger båda bebisarna i vagnen, ser till att jag har dom stela filtarna med mig, (filtar som jag tvättar utan sköljmedel för att det ska bli så stela som möjligt, och mer formbara!)
Fan! D-dropparna! Tillbaka in med vällingsflaskorn och i med dropparna.
Nytt försök, kollar skötväskan att allt är med, låser dörren och vi kan äntligen få vår morgonpromenad sissådär runt 12:00...
Jag ser ut som skadat gods, med klänningen på sned och klassisk mammatoffs och lite lätt hysterisk blick som grädde på moset, men hunden är nöjd och barnen jollrar förnöjt i vagnen, med mat i munnen, nybytta och torra!
Barnen vaknar och är hungriga, det är ljust ute och klockan kanske runt 08:00. Jobbigt. Mamma är trött. Mamma är ingen morgonmänniska. Vet egentligen inte om jag kan räknas till kategorin människa över huvud taget på morgonen faktiskt..
Men barnen räknas till kategori vrålhungrig bebis, så i med en varsin flaska i munnen på dem och hoppas, hoppas, hoppas att dom somnar om. Det funkar i 3 fall av 10 så oddsen är emot mig... Men som alla mornar hoppas jag att mina odds ska förbättras.
En bra morgon vaknar dom igen runt 09:30. Och ok då, vi går väl upp då!
Vi bor i en liten renoverad sommarstuga, som är under utbyggning, men än så länge får vi hållas i gamla delen, som på nedervåningen består av ett kök och ett litet rum. Till övervåningen tar man sig genom en extrembrant trappa, en "lofttrappa" typ. Brant som den värsta stegen så det är inget man gärna springer i med bebis i famnen. På den fantastiska övervåningen finns ett och ett halvt rum! Ett rum får vår säng plats i, och det andra en spjälsäng och ett skötbord. Kan lika gärna elda upp spjälsängen, för ingen bebis vill sova där i alla fall.
Nä, här sover vi hela högen i sängen (utom hunden, fast i vissa undantagsfall sover även hunden där).
Ok, barnen är vakna, -igen. Hunden är kissnödig. Mamma är fortfarande AStrött. Zombieaktigt tittar jag mig omkring, tar mig i kragen, tar en bebis i famnen och smyger försiktigt nerför "trappan". Den andra bebisen inser att den är ensam och skriker, skyndar mig att lägga bebis 1 i babynestet i soffan, skyndar upp för att hämta bebis 2, när bebis 1 upptäcker att han är själv på nedervåningen, och skriker.
Väl nere är de lite mer nöjda över situationen, hinner jag blanda mer välling och så in i truten! Släpper ut hunden på gården för en snabbkiss, rusar upp på övervåningen för att hämta termosar och välling och avfallshink. Termosar med kokat, fingertoppsvarmt vatten är ett måste om man bor på två våningar med en mördartrapp. Avfallshinken kallar vi den gamla youghurthinken vi alltid har med, den är till för vällingspill och för att hälla ut vattnet i när vi rengör flaskorna.
Den måste ner varje morgon, för det luktar inte hallon om den står en hel dag med gammal välling.
Fan, barnen missnöjda igen, har "tappat" flaskan, bullar upp med en extrafilt samtidigt som jag försöker få på mig lite kläder.
Ut i köket och på med kaffe, göra en smörgås i förbifarten innan något barn är missnöjt och behöver lite tillsyn igen. Äter smörgåsen i farten medan jag ställer i ordning vagnen, som ofta är utspridd överallt. Chassit i bilen, liggdelarna i nybygget. Fan! Hämta nycklarna till nybygget, hämta liggdelar, när jag är tillbaka på framsidan slänger jag en blick in på tvillingarna. Den ena äter lugtn och den andra har vrålpanik. In och trösta! Halva vagnen på plats i alla fall.
Tar en tugga på smörgåsen och provar att lägga ner min något lugnare son. Det funkade sådär... men inte så hystersik att jag inte hinner springa ut i bilen, slita ut chassit och slänga på liggdelarna.
Klär mig färdigt och gör i ordning skötväskan. Notera att jag klär mig klart EFTER att jag hämtat chassit i bilen.
Tar bebis nr 1, byter blöjan och klär på kläder, samma procedur med bebis 2 och bara hoppas hoppas hoppas återigen att ingen får ett hysteriskt gråtanfall när det läggs ner i babynestet igen.
Måste fylla på termosen, och måste ha rätt tempererat vatten så jag står vid diskbänken som värsta bartendern och häller upp kokande hett vatten, och fyller på med kylt kokat vatten, skakar termosen för att blanda, häller ut lite över fingern. Det blir ALDRIG bra på första föröket. Blandar lite till, och gör två flaskor välling på en gång, som färdknäpp!
Lägger båda bebisarna i vagnen, ser till att jag har dom stela filtarna med mig, (filtar som jag tvättar utan sköljmedel för att det ska bli så stela som möjligt, och mer formbara!)
Fan! D-dropparna! Tillbaka in med vällingsflaskorn och i med dropparna.
Nytt försök, kollar skötväskan att allt är med, låser dörren och vi kan äntligen få vår morgonpromenad sissådär runt 12:00...
Jag ser ut som skadat gods, med klänningen på sned och klassisk mammatoffs och lite lätt hysterisk blick som grädde på moset, men hunden är nöjd och barnen jollrar förnöjt i vagnen, med mat i munnen, nybytta och torra!
torsdag 16 augusti 2012
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)