Har du massor av sex med din partner, är sex inget problem, samma fenomen med pengar, har du massvis av dom, är inte pengar viktigt.
Hur många småbarnsföräldrar har massvis med sex? Dom finns, säkert, jag har bara aldrig träffat några.
Det sorgliga, eller den krassa sanningen är att jag minns fan inte när jag hade sex med Mats sist! Beklämmande, minst sagt! Denna tanke höll mig vaken i natt, och jag insåg att det måste finnas en lösning på problemet.
Förr, hade vi massvis med sex, jämt! Som alla nykära såklart. Men vi var nykära länge. Dock inte så länge som jag kunde önska, jag blev gravid ganska tidigt i förhållandet, ca 10 månader. Men då hade vi hunnit köpa hus, renovera och flytta in. Inte för att vi blev mindre kära för att vi köpte hus och jag blev gravid, men prioriteringarna ändras och all tid man förut hade tillsammans måste distribueras om lite.
Innan jag blev gravid, och innan dom små kom ut, hade vi naturligtvis en helt annan vardag tillsammans.
Vardag och helg bestod av mycket fest och socialt liv. Under helgerna fanns alla tillfällen till romantik och älskog. En långdragen kyss innan någon av oss skulle iväg på jobb, träning eller andra möten, kunde lätt resultera i en snabbis i soffan.
Vi duschade ofta tillsammans, vilket såklart resulterar i något mer än bara shamponering.
Vi sov, i SAMMA säng, NAKNA. ALLTID. Två människor som älskar varandra, kryper ner i sängen tillsammans, tätt intill, inte fan somnar man på varsin kudde, rygg mot rygg.
Det fanns så många möjligheter och tillfällen i den sortens vardag.
Så jag tänkte, finns det verkligen INGA tillfällen från det "gamla" livet man kan applicera på det "nya" livet?
Spontansex i soffan?
Kan bli knepigt, vart gör vi av ungarna?! Låser in dom på rummet? Lägger dem i spjälsängen? Än så länge kommer de ju inte ur den! Vänder upp och ner på spjälsängen då det blir en mini-mini-hage?
Nej, så gör man ju inte...
Sex i duschen?
Denna skulle kunna funka, ungarna är ju inte med i duschen. Problemet är att anledningen till att ungarna inte är med i duschen är att den andra föräldern underhåller ungarna så att förälder nr 1 kan duscha. Ofta försöker Mats duscha på jobbet, för att det ska bli ett moment mindre här hemma på kvällarna.
Men gört i duschen när ungarna somnat?! tänker ni nu. Eller bara gört när ungarna somnat, punkt!
Inte så lätt...Låt oss nu undersöka det sista alternativet:
I sängen, när ungarna somnat.
Ok, hade vi en unge, låt oss säga Gabriel vore det hur lätt som helst. Han somnar i sin egen säng, i sitt eget rum utan skrik, panik, gråt och tandagnisslan. Han är briljant på att somna. Mamma älskar honom för det! Men nu har vi ju också hans tvillingbror, Joel. Han gör precis tvärt om från vad Gabriel gör.
Här har vi alltså två barn, som är lika gamla, fått samma uppfostran och har samma förutsättningar. Men ack så olika. Joel somnar med en jävla massa tur ca 1 timme från det att vi börjat nattningsprocessen. Ofta drar det iväg till att klockan hinner bli halv tio innan han kommer till ro. Och då sover han fortfarande i VÅR säng.
Försök o pippa brevid en 20 månaders i samma säng, utan att störa och väcka honom. Lycka till!
Problemet är att kvällen är ju liksom inte slut där, när ungen väl sover, i vår säng, ska resten av sysslorna göras innan man får ta kvällen. Hunden ska ut på kvällskiss, köket ska röjas, tvätten ska vikas, ja ni vet. Man måste ju fortsätta springa några varv i det där ekorrhjulet innan man kan kliva av för dagen. Och hoppar man ur hjulet för tidigt en kväll o skiter i att vika tvätten, plocka ur diskmaskinen och pippar istället, jävlar vad man får pinna på i hjulet nästa dag för att komma ikapp!
Är det värt det?
Pippa eller springa livet ur sig i ekorrhjulet? Det verkar vara den stora frågan...
Jag tror mig ha kommit på en lösning, som passar just oss. Svaret är, en ny säng! Inte till oss, nej, en ny säng till Joel!
Efter att vi har sprungit klart i våra ekorrhjul är det dags att flytta Joel, från vår säng till hans spjälsäng, som står i VÅRT rum. Den står i vårt rum för att han nyligen har haft en period av mardrömmar och vaknat ofta på nätterna. Vi fann det då enklare att ha honom nära så att vi snabbt kunde trösta honom och han somnade då om fortare. Så när ungen väl är flyttad och förhoppningsvis inte vaknat, är klockan ofta runt 23:00.
Ska vi pippa nu??
Nej du tack, godnatt är en bättre fras. Måste ju upp i morgon och springa några hundra varv i det där jävla ekorrhjulet!
Men!
Om vi nu köper en ny säng till Joel, vilket det ändå snart är dags att göra, så köper vi en riktig säng. Inte någon sån där växasäng som kostar rôva, som dom ändå växer ur snart, hörs ju på namnet, utan en "riktig" 90-säng. Det betyder att vi kan ställa sängen i Joels rum, och natta honom där. För i en 90-säng får ju en vuxen och Joel lätt plats, alltså kan han nattas i samma säng som han sedan sover i, vilket naturligtvis är bäst i alla lägen, och det man strävar efter.
Problemet mer eller mindre löst! Förutsatt att det fungerar...
Det tog mig ca 4 timmar att komma på den här lösningen, ett antal snurrningar i sängen och tillpuffning av kudden, två vändor till nedervåningen varav ett toalettbesök och ett glas vatten. Inte för att jag var törstig utan för att jag inte kunde sova. Märkligt hur man tror ett glas vatten löser alla problem.
Fast vad vet jag, det kanske var just ett glas vatten som förde mig till idèn om Joels nya säng...
Nu ska vi sätta denna plan i verket.
Önskar oss all lycka i projektet!